-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48983 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

اطلاعاتي در مورد سوره عنكبوت بنويسيد.



سورة عنكبوت از سوره هايي است كه در مكه بر نبي مكرّم ( نازل شده است و شايد بتوان گفت محتواي اين سوره در چهار بخش خلاصه مي شود.(1)

1.بخش آغازين كه پيرامون مسألة امتحان و وضع منافقان است كه اين دو مسأله پيوندي ناگسستني با هم دارند.

2. بخش بعدي براي دلداري پيامبر مكرّم و مؤمناني است كه اسلام آورده اند اما اندك هستند. از طريق بيان گوشه هايي از سرنوشت پيامبران بزرگي همچون حضرت نوح، ابراهيم، لوط و شعيب( و چگونگي ياري خداوند نسبت به آنها. يعني اينكه به شما مسلمانان نيز كمك مي كنيم.

3. بخش بعدي، از توحيد، نشانه هاي خدا در عالم آفرينش و مبارزة با شرك سخن مي گويد.

4. قسمت پاياني نيز دربارة ناتواني معبودها و بت هاست و عظمت قرآن و اسلام. در اين قسمت قرآن چنين بت هايي را عنكبوت صفت ناميده است، و نامگذاري اين سوره از آيه 41 گرفته شده، كه بت پرستان را كه تكيه بر غير خدا مي كنند تشبيه به عنكبوت ميكند كه تكيهگاهشان تارهاي سست و بي بنياد است.

دربارة تلاوت سورة عنكبوت در ماه رمضان و بويژه شب قدر فضيلت بسياري ذكر گرديده است كه از جمله رواياتي است كه از نبي مكرّم اسلام( و امام صادق( ذكر گرديده است. اين سوره نيز جزء سوره هايي است كه با حروف مقطعه آغاز مي شود.

مهمترين غرض و هدفي كه سوره دنبال مي كند اين است كه هدف خداي تعالي از ايمان مردم تنها اين نيست كه به زبان بگويند ايمان آورديم، بلكه حقيقت ايمان اين است كه تندباد فتنه ها آن را تكان نمي دهد و هر چه فتنه ها بيشتر شود، ريشه دارتر ميگردد. پس مردم خيال نكنند به صرف اينكه بگويند ايمان آورديم، ديگر آزمايش نمي شوند بلكه همه امتحان مي شوند. و اين از سنّتهاي الهي است.(2)



ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منابع و مآخذ :

1. مختصر تفسير نمونه، ج3، ص487،

2. تفسير الميزان، ترجمه فارسي، ج16،ص144 ـ 146

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.